pátek 30. května 2014

Lenost nade vše, aneb polotovary jsou in?

Krásný pátek všem...

Dnes se zas trochu zamyslím, jak už nadpis napověděl, nad polotovary, které na nás chrčí z letáků, lednic i regálů obchodních domů. Polotovarem je označen výrobek, který je rozpracovaný, ale nedokončený a vyžaduje další zpracování, aby se stal konečným, poživatelným, produktem. Vážně o tohle lidi stojí? O zmražený kus čehosi, co ani nevědí, jak přesně se vyrábělo a jaké všechny ingredience mu do toho naházeli navíc? Co je k tomu vede - lenost nebo málo času? Docela chápu použití polotovarů v závodních jídelnách, fastfoodech nebo školních kuchyních. Proč bychom ale měli používat polotovary i doma? Proč bychom je měli jíst v restauraci? Proč?


Nevím, jestli je to jen můj názor, ale přece, pokud jdu do restaurace a dám si nějaké jídlo za dvě tři stovky, nestojím přece o nějaký rozmražený polotovar. O něco, co "kuchaři" jen ohřáli, nebo hodili do horké vody. Krásný příkladem je pořad Ano, šéfe, kde Zdeněk Pohlreich objíždí restaurace, a kde je vidět chod kuchyně a použité produkty. Z 98 % restaurace a hospody vaří z polotovarů - ať už to jsou palačinky, lívance, namíchané směsi, marinády, koupené knedlíky... Vážně to chcete jíst? Má to desítky ingrediencí, které se snaží polotovary uchovat "čerstvé" a mnoho ingrediencí, které vůbec jíst nemusíte. 
To samé doma. Uděláte při nejlepším domácí omáčku, a k tomu koupíte hotový knedlík? Nebo naopak, budete mít domácí knedlík, a koupíte směs na přípravu omáčky, kterou jen zalijete horkou vodou? Tomu říkáte jídlo?
Překvapuje mě, kolik lidí si polotovary kupuje. Ať už to jsou plněné knedlíky, směsi na muffiny, palačinky, vdolky, lívance, dortové korpusy, už obalené smažené sýry nebo kuřecí nugetky, hotové pizzy... Když už chci něco z toho dělat třeba mě zaujme obrázek na obalu, tak si snad raději přečtu složení na obalu, nakoupím ingredience a produkt si udělám po svém, ne?
Můžu říci, že jediný polotovar, který kupuji, je Krtkův dort a to ještě jednou za několik měsíců. Nikdy možná kdysi dávno, ale co si pamatuji, tak ne by mě nenapadlo kupovat už obalené kuřecí maso nebo sýr, když si ho doma obalím během pěti minut sama. Dřív jsem kupovala pizzu, kterou jen prdnete do trouby a za 15 minut je upečená, ale dnes si raději udělám své těsto, které je během 10 minut, vyválím si ho, dám si rajčatový protlak s česnekem a navrch vše, na co mám chuť, a nemusím se bát, že tam najdu něco, co tam vůbec nepatří... Jo, a mám tak 5x větší porci za stejné peníze. Jídlo typu palačinky, perník, bábovka, nebo muffiny - proboha, vždyť je to zábava péct! Jsou to záležitosti několika minut a ještě k tomu z toho budete mít radost, že jste něco zvládli upéct/uvařit. Už jsem se setkala i s tím, že jsem na talíř dostala bramborovou kaši z prášku - to jako fakt?
Omlouvám se všem, kteří jsou fanoušci polotovarů, ale opravdu k tomu mám především poslední dobou docela odpor. Nejvíc mě asi ke zveřejnění mého názoru motivují letáky Lidl, kde s tématickými akcemi prodávají různé polotovary - upřímně nechápu, kdo si může koupit třeba zmražené tortily, které jsou už plněné kukuřicí a zeleninou s nápisem na obalu "čerstvé"? To mi přijde jako vrchol lenosti a prasáctví, když tu zeleninu můžete mít čerstvou a dát si jí, kolik chcete, a ne tortilu potom přebírat a říkat "Sem dali nějak málo kukuřice.".

Kupujete polotovary? Jaké? Chutnají vám více, než po domácku vařené/pečené?  

7 komentářů:

  1. Proč si krtka neupečeš sama, když je to taková zábava? A upečenej doma je tak dvakrát větší, než z krabice. Osobně polotovarům nefandím, ale třeba tvůj argument s kupovaným knedlíkem k domácí omáčce je trošku mimo mísu. Babičiny omáčky jsou top a fakt mi netrhá žíly, že k tomu míváme kupovanej knedlík. Pořád lepší než místo masa používat konzervy, to je větší prasárna.
    Barevnýsvětvhrsti

    OdpovědětVymazat
  2. Asi jsem nenašla zatím recept, který by za to stál :) Přesně, s konzervama souhlasím...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono jich zas tolik není. Stačí ti korpus a vyšlehaná smetana s hoblinkama čokolády..

      Vymazat
  3. Já se tedy nad polotovary nepobuřuji =D a občas taky něco koupím, třeba i tu zmíněnou pizzu. Na druhou stranu, knedlíky dělám vždy domácí a omáčky taky. Když něco peču, tak si těsta dělám taky sama a jen vyjímečně koupím muffiny v krabičce, ale pouze, když mě opravdu zaujmou a jsou s něčím navíc, jinak si je dělám sama. Jen občas frknu nějakou omáčku z pytlíku, ale jen ty, co se třeba zapékají s masem a tak (nemyslím teď rajskou, svíčkovou, roštěnku atd.), protože někdy potřebuju mít oběd rychle hotovej a tohle je za 10 minut udělaný a pak to jen šoupneš do trouby. A co se týká letáku, který si dala jako příklad, tak se musím ohradit, protože například ty těstoviny čerstvé opavdu jsou a nejsou zmražené, ale pouze chlazené. Jsou to čerstvé těstoviny, které neschnou na vzduchu a taky se mají co nejdříve spotřebovat. To je jako kdyby si řekla, že si nebudeš kupovat normální těstoviny, protože to je polotovar...to mi přijde trošku mimo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čerstvé, ale leží v regálu (lednici) třeba dva týdny, nebo dokonce víc? Nevím no...

      Vymazat
  4. Tak na toto téma mám naprosto stejný názor! Dřív jsem taky kupovala vše, co jde vrazit do mikrovlnky, nebo rychle připravit... Ale teď už opravdu jen velmi výjimečně - když se podívám na složení, tak mě přejde chuť... A ve finále to často přijde i levněji si koupit ingredience a splácat doma zdravou verzi bez chemikálií... Opravdu je to asi tou dobou - lidi pořád někam chvátají, za něčím se ženou, nemají čas, ale zato výmluvy ano, ale o vlastní zdraví se nestarají... Je mi z toho někdy hodně smutno, když vidím, čím se většina populace krmí....

    OdpovědětVymazat
  5. Toto téma je fakt rozporuplné :)) Já třeba doma polotovary mám, když se vrátíme domů v 9 večer a přítel na mě kouká hladovýma očima, tak si prostě rychle tu pizzu udělá a za 10 minut je hotová. Únava je někdy víc než že vaření je zábava.. :) Sice se snažím mít doma polotovarů co nejméně, ale neodsuzuju je, někdy fakt pomůžou.

    Ano, co se týká dortů z krabiček, tak radši udělám domácí, ale zase se mi stalo, že opravdu ten koláč z krabičky zachránil :)

    Odsuzuju to, kdy si někdo kupuje hotovky domů pravidelně s tím, že vařit přece nebude a tohle už je hotové, ale jinak, proč ne.. Ne všechno je taková prasárna..

    Třeba přítel miluje paštiky.. A ano, samozřejmě, že se dá udělat i doma, ale kolik z nás ji doopravdy dělá?

    Stejně tak, opravdu si pokaždé budeš dělat čerstvé domácí těstoviny? Jakože opravdu vlastní těsto? To je přeci taky polotovar.. Já třeba těstoviny beru jako záchrannou rychlovku - hodím do vody a jídlo je do 10 minut hotové..

    Snažím se nakupovat i v obchodech jako je Sklizeno, Grunt atd., ale občas se prostě prasárně člověk nevyhne :D

    Ráda bych třeba z domácnosti úplně vyloučila polotovary, ale vím, že to úplně nepůjde.

    Přijde mi, když přijde domů matka, co má doma dvě děti, manžela a čekají ji i další domácí práce, tak opravdu nebude dělat těsto na těstoviny :))

    Ale souhlasím s tebou, že některé výrobky už jsou přehnané.

    A.

    OdpovědětVymazat

Děkuji ti za milý komentář!