čtvrtek 29. května 2014

In-line bruslení

Krásný den všem...

Zhruba měsíc zpátky jsem si koupila kolečkové brusle, po kterých jsem se poohlížena už delší dobu. Když ve Sporitismus zlevnili krásné černomodré in-line od Rollerblade, neváhala jsem ani chvilinku a koupila je. Od té doby jsem na nich byla cca 3x, ale chci jim, především teď v létě, věnovat více času. Důvodem, proč mě to zatím tolik netáhlo, mohla být špatná technika, neumění brzdit nebo zastavit, a neměla jsem parťáka. Ségra si však za maturitu koupila brusle také, tak doufám, že se mnou bude často bruslit. Věřím, že stejné chyby, které jsem dělala já, dělá spousta z vás – a proto se s vámi chci podělit o informace získané z knih a internetu, které vám můžou pomoci s lepší technikou i zábavnějším bruslením! Cílem článku je zvýšení vašeho jezdeckého sebevědomí:-):-)


Jak bruslit na kolečkových bruslích: video
Základní informace 
  • in-line (angl.) = v řadě za sebou, přímý, tzn. brusle mějte za sebou, ne vedle sebe
  • super na zpevnění nohou a zadečku 
  • vhodné i pro lidi s nadváhou 
  • vhodné v jakémkoli věku 
  • důležitá je pravidelná údržba bruslí 
  • jestli si jízdou nejste jisti, zkuste nějaký kurz bruslení (ceny od 100 Kč výš)
  • naučte se jezdit s kamarádem, je to zábavnější, můžete si radit a podporovat se 

Základem je umět základy jízdy, mít stabilitu, umět kdykoli zastavit, naučit se padat, mít chrániče, helmu a umět přenést rovnováhu z jedné nohy na druhou. Nepřítel bruslení je strach z rychlosti, z pádu nebo z úrazu.

Rozjíždění 
Postavte se do postoje ve tvaru písmene V. Pomalu přenášejte váhu z jedné nohy na druhou a začněte se rozjíždět. Nohy nemusíte zvedat moc vysoko, jen mírně od země, jak to komu vyhovuje.

Postoj 
Nejčastější chybou začátečníků je postoj, kdy mají napnutá kolena, těžiště příliš vysoko a přehnaně se soustředí na obě brusle. Dejte jim volnost! Základním postojem je, aby byla jedna nohy vždy vpředu, díky čemuž rozložíte váhu a zvládnete jakoukoli překážku.

Překážky v cestě 
Překážky se naučíte zvládat – tzn. přeskočit nebo objet, když si úskoky a poskoky ze strany na stranu natrénujete nejdřív v trávě. Díky tomu si budete na bruslích více jistí.

Pády 
V trávě je fajn zkusit si i pády, samozřejmě s chrániči – rozběhněte se a potom spadněte dopředu, na ruce a kolena. Můžete si tak natrénovat, jak dopadnout a potom při nečekaném pádu na asfaltu nemusíte být tolik překvapení, zmatení a můžete počítat trochu s tím, jak "správně spadnout“.

Brždění 
Jo, to bude asi ten největší problém mnoha z vás, stejně jako u mě. Na jedné brusli je namontovaná brzda. Mnoho bruslařů si ji však sundává. Proč? Brzdí jinou technikou.


Jak brzdit na kolečkových bruslích: video

  • Tráva. Klasika, hlavně pro začátečníky. Důležité je přejít z jízdy do běhu! Ano, můžete spadnout, ale do měkkého. 
  • Nějaký předmět. Také klasika začátečníků. Plot, strom, auto, lampa, lavička, zábradlí… Pokud chcete brzdit tímto způsobem, mějte na zápěstích chrániče.
  • Patní brzda. Nejjednodušší metoda brždění. Pokud chcete brzdit pomocí namontované brzdy, mírně pokrčíte levou nohu, předsuneme pravou nohu dopředu, zvedneme špičku brusle a tlačíme na brzdu na patě. Hlavně nedávat nohy vedle sebe! 
  • Plužení. Jako na lyžích. Špičky k sobě. Nohy co nejvíc od sebe. Super i na zmírnění rychlosti jízdy z kopce. 
  • Téčko. Nejběžnější a nejdražší technika brždění. Váhu přeneseme na přední nohu, mírně ji pokrčíme a druhou nohu postavíme kolmo dozadu a brzdíme tím, že tlačíme kolečky k zemi (mrkněte na video výše). Důležité pro tuto techniku je mít rovnováhu a uměli jezdit př. i na jedné noze. Tato technika se dělá i obráceně, kdy stočíte naopak přední nohu do tvaru T. Nevýhodou je větší sjíždění koleček – sjíždějí se všechny kolečka najednou a jejich výměna je okolo 1400 Kč, zatímco přimontovaná brzda stojí okolo 200 Kč.
  • Otočka: Tato technika je snadná i pro začátečníka. Není vhodná při větší rychlosti. Levou nohu předsuňte dopředu a přeneste na ni váhu. Zvedněte zadní kolečka zadní brusle, přední kolečko zadní brusle jede stále po zemi. Zadní brusli natočte do pravého úhlu před přední brusli a pomalu ji pokládejte na zem – při tomto pohybu otáčejte i hlavou a horní částí těla ve stejném směru. Váha je pořád na vnitřní straně přední brusle. Celé tělo se začne otáčet ve směru zadní brusle. Otáčení vás zastaví asi ve ¾ otáčky. Celou dobu se naklánějte spíše dopředu, než dozadu.

Nacvičte si brždění patní brzdou:
  • rozjeďte se na rovné ploše, mějte lehce pokrčená kolena, brusle asi 15 cm od sebe 
  • než začnete brzdit, natáhněte před sebe ruce = větší rovnováha
  • vysuňte brusli s brzdou dopředu, aby brzda byla na stejné úrovni jako špička druhé brusle, tzn. pořád asi 15 cm od sebe, všechna kolečka na zemi
  • pomalu zvedněte špičku brusle s brzdou, brzda se dotýká země (nohy pořád asi 15 cm od sebe, pokrčení v kolenou)
  • jděte víc do kolen, jako byste si chtěli sednout a přitlačte silně (čím silněji, tím rychleji zastavíte brzdu k zemi)
  • zpomalíte, po chvíli zastavíte 

Nacvičte si brždění v trávě:
  • při jízdě zamiřte na nejbližší trávník
  • po vjetí na trávu se rozběhněte rychlostí, jakou jste do trávníku vjeli (připravte se na pád)
Kopce
Toho jsem se vždy děsila, a pořád děsím. Mám z kopců, při jízdě na bruslích, respekt:-) Jak z kopce sjet bez úrazu? Jednoduše. Sejděte opatrně po straně kopce nejlépe po trávě, nebo ho sjeďte technikou plužení - roztáhnout nohy a odšlapujte do stran.

Jízda 
Odrážejte se mírně do strany a nohu pokládejte zpátky pod tělo. Hlavně necupitejte – špatná technika jízdy začátečníků, kdy se na brusli nesvezou.

Zatáčky 
Po rozjezdu si dáme nohy vedle sebe, nebo do nůžkového postoje (vnitřní noha vepředu, vnější vzadu) a rukama namíříme do směru otáčení. Tím zvýšíme rotaci a ulehčíme zatáčení.

Jízda vzad 
Jedete si po stezce a najednou potkáte známého nebo pěkného chlapa, za kterým se chcete otočit a ne si vykroutit krk, změňte jízdu vpřed na jízdu vzad. Nenaklánějte se a neobjíždějte celý půlkruh s oběma nohama na zemi, jak to často dělají nezkušení začátečníci. Stačí zlehounka přešlapovat z jedné nohy na druhou a otočit se, třeba i na místě. Jestli jedete rychleji, jednu nohu zvedněte a druhou stoupněte na špičku, díky čemuž se otočíte rychle a na místě. Nebo stačí nechat obě brusle na zemi, jen se nadlehčit a přední nebo zadní kolečka máte pořád na zemi. Opět si to zkoušejte na trávě.

Helma?
Díky helmě je riziko poranění hlavy o 85 % nižší (poranění mozku o 88% nižší) než bez helmy. Riziko pádu na in-line bruslích je častější než při jízdě na kole. Helma by měla být součástí ochrany při jízdě. Já se musím přiznat, že zatím jezdím bez helmy, jen s chrániči kolem a zápěstí… 

Druhy bruslení
  • fitness: kondiční a rekreační jízda, bruslení vhodné pro udržení postavy nebo na klasické svezení se
  • rychlobruslení: závodní jízda
  • off-road: v terénu, tzn. louky, sjezdovky, lesní cesty
  • freestyle: tanec na bruslích, nebo slalom se spoustou triků 
  • agresivní: překážky, skluzy po zábradlí, u-rampa 
  • in-line hokej 
  • krasobruslení 

Příslušenství
  • helma 
  • chrániče: helmu i chrániče vyzkoušejte v obchodě, musí vám dobře sedět 
  • batoh na brusle: praktický speciální batoh, který má úchyty na brusle 
  • ledvinka: když není batoh, tak alespoň ledvinka na pantofle, mobil a doklady (často se do ní vejde i lahev s pitím) 
  • chrániče na kolečka: nasadíte je na kolečka, čímž vám umožní normální chůzi 
  • reflexní pásky, blikačky: vhodné pro jízdu ve tmě 
  • tachometr: speciální i pro in-line, provedení náramkových hodinek
  • popruh na brusle: dá se pověsit na rameno, nebo kolem krku 

Jaké brusle koupit? 
  • koupit brusle značky, pod kterou nebude v budoucnu problém sehnat náhradní díly 
  • zkuste si i dražší modely, ať vidíte rozdíl 
  • nešetřete na nich - raději drahé a kvalitní, než levné a snadno rozbitné
  • v obchodě si zkuste obě brusle, zavažte si je, klidně se i kousek projeďte
  • po sezóně je často koupíte levněji 
  • kupte si knihy, čtěte internetové články, nebo koukejte na videa o bruslení
  • kolečka, ložiska a brzdu musíte při pravidelném ježdění měnit asi 1x ročně

10 komentářů:

  1. Docela si mě navnadila, že bych měla oprášit ty své brusle a vyrazit ven.

    http://missalexy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, to byl také jeden z účelů :-) Tak si užij projížďku, až se odhodláš :-)

      Vymazat
  2. WAU! Muluji blogy, které se něčím liší od ostatních blogů. Tvůj blog mě zaujal, takže jdu číst.
    Tohle byl vážně skvělý nápad.

    OdpovědětVymazat
  3. ja brusle taky moc rada :)
    ale jinak super clanek - ja jsem strasne lina si o cemkoliv neco nastudovat, radsi do toho jdu :) samozrejme se pak vracim k internetu/knizkam/navodum, pac ne vzdy je to efektivni :)
    jo a s brzdenim mam trochu problem, pouzivam jen brzdicku...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju... to já raději pročtu co nejvíc toho najdu a seženu, a pak se do toho vrhám, abych byla za borce a ne úplný lempl :D Já také používám jen brzdičku na patě, nechci si sjet kolečka technikou T, na to jsem moc chudá :D :D :D

      Vymazat
  4. Skvělý článek!
    Myslím, že jsi zvolila to nejlepší téma před nadcházejícími prázdninami! :) Naposledy jsem jela na inline-bruslích před cca 2ma lety, kdy jsem spadla při jízdě z kopce. Když říkám spadla, zní to ještě jemně ... já si tam pořádně nabila. :D Sedřená kolena a ruce mě od další jízdy odradily... až do teď! Koupila jsem si chrániče a plánuji se s přítelem vydat při nejbližším krásném počasí na malou vyjížďku! :) Tvoje rady se mi moc hodí... O:) z kopce ale stejně asi budu mít stále strach a raději budu cupitat po trávě... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě neodradilo ani zlomený zápěstí, před pár lety :) Pořád mě brusle hrozně baví, jen nějaká pořádná stezka mi v mém okolí chybí :( Kopce já taky budu brát "bokem", pro jistotu. Snad nedopadnu nikdy jako ty, celá sedřená, hlavně že to byly jen odřená kolena a ne nějaké zlomeniny, nebo otřes mozku :) Užij si to, a chrániče si určitě vezmi :)

      Vymazat
  5. Já si konečně koupila brusle a jedu si bomby :D hezky tvaruje zadek a nohy,což potřebují :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, to i já potřebuji :) Tak držím palce, ať to tvarování jde samo :)

      Vymazat

Děkuji ti za milý komentář!