Krásný den všem...
Zhruba měsíc zpátky jsem si koupila kolečkové brusle, po kterých jsem se poohlížena už delší dobu. Když ve Sporitismus zlevnili krásné černomodré in-line od Rollerblade, neváhala jsem ani chvilinku a koupila je. Od té doby jsem na nich byla cca 3x, ale chci jim, především teď v létě, věnovat více času. Důvodem, proč mě to zatím tolik netáhlo, mohla být špatná technika, neumění brzdit nebo zastavit, a neměla jsem parťáka. Ségra si však za maturitu koupila brusle také, tak doufám, že se mnou bude často bruslit. Věřím, že stejné chyby, které jsem dělala já, dělá spousta z vás – a proto se s vámi chci podělit o informace získané z knih a internetu, které vám můžou pomoci s lepší technikou i zábavnějším bruslením! Cílem článku je zvýšení vašeho jezdeckého sebevědomí:-):-)
Jak bruslit na kolečkových bruslích: video
- in-line (angl.) = v řadě za sebou, přímý, tzn. brusle mějte za sebou, ne vedle sebe
- super na zpevnění nohou a zadečku
- vhodné i pro lidi s nadváhou
- vhodné v jakémkoli věku
- důležitá je pravidelná údržba bruslí
- jestli si jízdou nejste jisti, zkuste nějaký kurz bruslení (ceny od 100 Kč výš)
- naučte se jezdit s kamarádem, je to zábavnější, můžete si radit a podporovat se
Základem je umět základy jízdy, mít stabilitu, umět kdykoli zastavit, naučit se padat, mít chrániče, helmu a umět přenést rovnováhu z jedné nohy na druhou. Nepřítel bruslení je strach z rychlosti, z pádu nebo z úrazu.
Rozjíždění
Postavte se do postoje ve tvaru písmene V. Pomalu přenášejte váhu z jedné nohy na druhou a začněte se rozjíždět. Nohy nemusíte zvedat moc vysoko, jen mírně od země, jak to komu vyhovuje.
Postoj
Nejčastější chybou začátečníků je postoj, kdy mají napnutá kolena, těžiště příliš vysoko a přehnaně se soustředí na obě brusle. Dejte jim volnost! Základním postojem je, aby byla jedna nohy vždy vpředu, díky čemuž rozložíte váhu a zvládnete jakoukoli překážku.
Překážky v cestě
Překážky se naučíte zvládat – tzn. přeskočit nebo objet, když si úskoky a poskoky ze strany na stranu natrénujete nejdřív v trávě. Díky tomu si budete na bruslích více jistí.
Pády
V trávě je fajn zkusit si i pády, samozřejmě s chrániči – rozběhněte se a potom spadněte dopředu, na ruce a kolena. Můžete si tak natrénovat, jak dopadnout a potom při nečekaném pádu na asfaltu nemusíte být tolik překvapení, zmatení a můžete počítat trochu s tím, jak "správně spadnout“.
Brždění
Jo, to bude asi ten největší problém mnoha z vás, stejně jako u mě. Na jedné brusli je namontovaná brzda. Mnoho bruslařů si ji však sundává. Proč? Brzdí jinou technikou.
- Tráva. Klasika, hlavně pro začátečníky. Důležité je přejít z jízdy do běhu! Ano, můžete spadnout, ale do měkkého.
- Nějaký předmět. Také klasika začátečníků. Plot, strom, auto, lampa, lavička, zábradlí… Pokud chcete brzdit tímto způsobem, mějte na zápěstích chrániče.
- Patní brzda. Nejjednodušší metoda brždění. Pokud chcete brzdit pomocí namontované brzdy, mírně pokrčíte levou nohu, předsuneme pravou nohu dopředu, zvedneme špičku brusle a tlačíme na brzdu na patě. Hlavně nedávat nohy vedle sebe!
- Plužení. Jako na lyžích. Špičky k sobě. Nohy co nejvíc od sebe. Super i na zmírnění rychlosti jízdy z kopce.
- Téčko. Nejběžnější a nejdražší technika brždění. Váhu přeneseme na přední nohu, mírně ji pokrčíme a druhou nohu postavíme kolmo dozadu a brzdíme tím, že tlačíme kolečky k zemi (mrkněte na video výše). Důležité pro tuto techniku je mít rovnováhu a uměli jezdit př. i na jedné noze. Tato technika se dělá i obráceně, kdy stočíte naopak přední nohu do tvaru T. Nevýhodou je větší sjíždění koleček – sjíždějí se všechny kolečka najednou a jejich výměna je okolo 1400 Kč, zatímco přimontovaná brzda stojí okolo 200 Kč.
- Otočka: Tato technika je snadná i pro začátečníka. Není vhodná při větší rychlosti. Levou nohu předsuňte dopředu a přeneste na ni váhu. Zvedněte zadní kolečka zadní brusle, přední kolečko zadní brusle jede stále po zemi. Zadní brusli natočte do pravého úhlu před přední brusli a pomalu ji pokládejte na zem – při tomto pohybu otáčejte i hlavou a horní částí těla ve stejném směru. Váha je pořád na vnitřní straně přední brusle. Celé tělo se začne otáčet ve směru zadní brusle. Otáčení vás zastaví asi ve ¾ otáčky. Celou dobu se naklánějte spíše dopředu, než dozadu.
Nacvičte si brždění patní brzdou:
- rozjeďte se na rovné ploše, mějte lehce pokrčená kolena, brusle asi 15 cm od sebe
- než začnete brzdit, natáhněte před sebe ruce = větší rovnováha
- vysuňte brusli s brzdou dopředu, aby brzda byla na stejné úrovni jako špička druhé brusle, tzn. pořád asi 15 cm od sebe, všechna kolečka na zemi
- pomalu zvedněte špičku brusle s brzdou, brzda se dotýká země (nohy pořád asi 15 cm od sebe, pokrčení v kolenou)
- jděte víc do kolen, jako byste si chtěli sednout a přitlačte silně (čím silněji, tím rychleji zastavíte brzdu k zemi)
- zpomalíte, po chvíli zastavíte
Nacvičte si brždění v trávě:
- při jízdě zamiřte na nejbližší trávník
- po vjetí na trávu se rozběhněte rychlostí, jakou jste do trávníku vjeli (připravte se na pád)
Kopce
Toho jsem se vždy děsila, a pořád děsím. Mám z kopců, při jízdě na bruslích, respekt:-) Jak z kopce sjet bez úrazu? Jednoduše. Sejděte opatrně po straně kopce nejlépe po trávě, nebo ho sjeďte technikou plužení - roztáhnout nohy a odšlapujte do stran.
Jízda
Odrážejte se mírně do strany a nohu pokládejte zpátky pod tělo. Hlavně necupitejte – špatná technika jízdy začátečníků, kdy se na brusli nesvezou.
Zatáčky
Po rozjezdu si dáme nohy vedle sebe, nebo do nůžkového postoje (vnitřní noha vepředu, vnější vzadu) a rukama namíříme do směru otáčení. Tím zvýšíme rotaci a ulehčíme zatáčení.
Jízda vzad
Jízda vzad
Jedete si po stezce a najednou potkáte známého nebo pěkného chlapa, za kterým se chcete otočit a ne si vykroutit krk, změňte jízdu vpřed na jízdu vzad. Nenaklánějte se a neobjíždějte celý půlkruh s oběma nohama na zemi, jak to často dělají nezkušení začátečníci. Stačí zlehounka přešlapovat z jedné nohy na druhou a otočit se, třeba i na místě. Jestli jedete rychleji, jednu nohu zvedněte a druhou stoupněte na špičku, díky čemuž se otočíte rychle a na místě. Nebo stačí nechat obě brusle na zemi, jen se nadlehčit a přední nebo zadní kolečka máte pořád na zemi. Opět si to zkoušejte na trávě.
Helma?
Díky helmě je riziko poranění hlavy o 85 % nižší (poranění mozku o 88% nižší) než bez helmy. Riziko pádu na in-line bruslích je častější než při jízdě na kole. Helma by měla být součástí ochrany při jízdě. Já se musím přiznat, že zatím jezdím bez helmy, jen s chrániči kolem a zápěstí…
Druhy bruslení
- fitness: kondiční a rekreační jízda, bruslení vhodné pro udržení postavy nebo na klasické svezení se
- rychlobruslení: závodní jízda
- off-road: v terénu, tzn. louky, sjezdovky, lesní cesty
- freestyle: tanec na bruslích, nebo slalom se spoustou triků
- agresivní: překážky, skluzy po zábradlí, u-rampa
- in-line hokej
- krasobruslení
Příslušenství
- helma
- chrániče: helmu i chrániče vyzkoušejte v obchodě, musí vám dobře sedět
- batoh na brusle: praktický speciální batoh, který má úchyty na brusle
- ledvinka: když není batoh, tak alespoň ledvinka na pantofle, mobil a doklady (často se do ní vejde i lahev s pitím)
- chrániče na kolečka: nasadíte je na kolečka, čímž vám umožní normální chůzi
- reflexní pásky, blikačky: vhodné pro jízdu ve tmě
- tachometr: speciální i pro in-line, provedení náramkových hodinek
- popruh na brusle: dá se pověsit na rameno, nebo kolem krku
Jaké brusle koupit?
- koupit brusle značky, pod kterou nebude v budoucnu problém sehnat náhradní díly
- zkuste si i dražší modely, ať vidíte rozdíl
- nešetřete na nich - raději drahé a kvalitní, než levné a snadno rozbitné
- v obchodě si zkuste obě brusle, zavažte si je, klidně se i kousek projeďte
- po sezóně je často koupíte levněji
- kupte si knihy, čtěte internetové články, nebo koukejte na videa o bruslení
- kolečka, ložiska a brzdu musíte při pravidelném ježdění měnit asi 1x ročně
Docela si mě navnadila, že bych měla oprášit ty své brusle a vyrazit ven.
OdpovědětVymazathttp://missalexy.blogspot.cz/
To jsem ráda, to byl také jeden z účelů :-) Tak si užij projížďku, až se odhodláš :-)
VymazatWAU! Muluji blogy, které se něčím liší od ostatních blogů. Tvůj blog mě zaujal, takže jdu číst.
OdpovědětVymazatTohle byl vážně skvělý nápad.
Jsem moc ráda, že se líbí :-)
Vymazatja brusle taky moc rada :)
OdpovědětVymazatale jinak super clanek - ja jsem strasne lina si o cemkoliv neco nastudovat, radsi do toho jdu :) samozrejme se pak vracim k internetu/knizkam/navodum, pac ne vzdy je to efektivni :)
jo a s brzdenim mam trochu problem, pouzivam jen brzdicku...
Děkuju... to já raději pročtu co nejvíc toho najdu a seženu, a pak se do toho vrhám, abych byla za borce a ne úplný lempl :D Já také používám jen brzdičku na patě, nechci si sjet kolečka technikou T, na to jsem moc chudá :D :D :D
VymazatSkvělý článek!
OdpovědětVymazatMyslím, že jsi zvolila to nejlepší téma před nadcházejícími prázdninami! :) Naposledy jsem jela na inline-bruslích před cca 2ma lety, kdy jsem spadla při jízdě z kopce. Když říkám spadla, zní to ještě jemně ... já si tam pořádně nabila. :D Sedřená kolena a ruce mě od další jízdy odradily... až do teď! Koupila jsem si chrániče a plánuji se s přítelem vydat při nejbližším krásném počasí na malou vyjížďku! :) Tvoje rady se mi moc hodí... O:) z kopce ale stejně asi budu mít stále strach a raději budu cupitat po trávě... :D
Mě neodradilo ani zlomený zápěstí, před pár lety :) Pořád mě brusle hrozně baví, jen nějaká pořádná stezka mi v mém okolí chybí :( Kopce já taky budu brát "bokem", pro jistotu. Snad nedopadnu nikdy jako ty, celá sedřená, hlavně že to byly jen odřená kolena a ne nějaké zlomeniny, nebo otřes mozku :) Užij si to, a chrániče si určitě vezmi :)
VymazatJá si konečně koupila brusle a jedu si bomby :D hezky tvaruje zadek a nohy,což potřebují :)
OdpovědětVymazatPřesně, to i já potřebuji :) Tak držím palce, ať to tvarování jde samo :)
Vymazat